Dodjelom nagrada završeno je 77. izdanje filmskog festivala u Cannesu, ili kako ga je jednom prigodom nazvao Quentin Tarantino – “Svjetsko prvenstvo u filmovima”.
“Zlatna palma” za najbolji dugometražni film, najveća nagrada festivala, otišla je u ruke redatelju Seanu Bakeru, odnosno filmu “Anora”. Baker je tako postao prvi američki redatelj koji je osvojio Zlatnu palmu nakon Terrencea Malicka kojem je ta čast pripala 2011. godine, i to za film “Drvo života”. “Anora” je treći Bakerov film koji se našao u konkrenciji Cannesa nakon “Projekta Florida” i “Crvene rakete”. “Anora” je bio u konkurenciji zajedno s naslovima koje potpisuju Francis Ford Coppola (“Megalopolis”) i David Cronenberg (“The Shrouds”), dvojica filmaša koje je Baker u svom pobjedničkom govoru izdvojio kao inspiraciju za snimanje filmova.
Razloga za zadovoljstvo svakako ima i studio Neon. Naime, “Anora” je peti Neonov film koji je osvojio glavnu nagradu u Cannesu, nakon “Anatomije pada”, “Trokuta tuge”, “Titana” i “Parazita”. Točan datum redovne kino distribucije još uvijek nije poznat, ali ako je suditi po prethodnim filmovima koji su osvajali “Zlatnu palmu” čini se kako ga možemo očekivati na velikom platnu početkom desetog mjeseca.
Grand Prix, druga po važnosti nagrada festivala, pripala je filmu „All We Imagine As Light“. To je ujedno i prvi indijski film koji se našao u konkurenciji festivala u Cannesu nakon 1994. godine i filma „Swaham“. Posebnu nagradu dobio je film „The Seed of the Sacred Fig“, iranskog redatelja Mohammada Rasoulofa koji je pobjegao iz Irana samo nekoliko tjedana prije početka festivala.
Nagradu za najbolju glumicu dobila je ženska postava filma „Emilia Perez“ (Adriana Paz, Zoe Saldana, Selena Gomez i Karla Sofia Gascon). Ovaj meksički krimi mjuzikl redatelja Jacquesa Audiarda dobio je i nagradu žirija. Jesse Plemons osvojio je nagradu za najboljeg glumca, i to za ulogu u filmu „Kinds of Kindness“, redatelja Yorgosa Lanthimosa. Plemons u filmu tumači čak tri lika: poslovnog čovjeka, policajca te člana biseksualnog kulta.
Francuska redateljica Coralie Fargeat nagrađena je za najbolji scenarij za film „The Substance“, body horor u kojem glavne uloge tumače Margaret Qualley i Demi Moore. Nagrada za najboljeg redatelja otišla je u ruke Miguela Gomesa za režiju filma „ Grand Tour“. „Camera d’Or“, nagrada na najbolji debitantski dugometražni film pripala je filmu „Armand“, Halfdana Ullmana Tondela.
Iz pogleda hrvatske kinematografije posebno treba čestitati filmu “Čovjek koji nije mogao šutjeti”, redatelja Nebojše Slijepčevića, koji je dobio “Zlatnu palmu” za najbolji kratkometražni film. To je ujedno prvi hrvatski film od osamostaljenja koji je osvojio “Zlatnu palmu” (kratki film) i tek drugi koji se za nju natjecao u toj kategoriji.
Počasnu Zlatnu palmu dobio je George Lucas. Nagradu mu je uručio njegov dobar prijatelj, također veliki redatelj – Francis Ford Copolla čiji je film „Megalopolis“ bio u službenoj konkurenciji festivala.
I za kraj, nekako mi se čini najprigodnije završiti ovaj članak uz citat Seana Bakera, redatelja pobjedničkog filma festivala:
„Ljude moramo podsjetiti da gledanje filmova kod kuće, dok istovremeno provjeraju e-mailove, notifikacije na mobitelu te uopće ne obraćaju pozornost na ono što se događa na ekranu jednostavno nije način za pravo uživanje u filmovima, bez obzira što nam se to želi nametnuti kao “novo normalno.“ Gledanje filmova u kinu, gdje zajedno dijelimo smijeh, tugu, ljutnju i strah – bilo sa prijateljima ili potpunim strancima, jedini je pravi način doživljaja filma. To je iskustvo koje pamtimo cijeli život. I zato kažem kako je budućnost kinematografije tamo gdje je i počela – u kinu.
Ja ću samo nadodati – bravo, i od svih pravih kino filmofila od srca hvala, gospodine Baker.
Pobjednici u svim kategorijama:
Palme d’Or: “Anora,” Sean Baker
Grand Prix: “All We Imagine as Light,” Payal Kapadia
Redatelj: Miguel Gomes, “Grand Tour”
Glumac: Jesse Plemons, “Kinds of Kindness.”
Glumica: Ženska postava filma “Emilia Pérez”
Nagrada žirija: “Emilia Pérez”
Special Award (Prix Spécial): Mohammad Rasoulof, “The Seed of the Sacred Fig”
Scenarij: Coralie Fargeat, “The Substance”
Camera d’Or: “Armand,” Halfdan Ullman Tondel
Camera d’Or Special Mention: “Mongrel,” Chiang Wei Liang, You Qiao Yin
Short Film Palme d’Or: “The Man Who Could Not Remain Silent,” Nebojša Slijepčević
Short Film Special Mention: “Bad for a Moment,” Daniel Soares
Golden Eye Documentary Prize: “Ernest Cole: Lost and Found” and “The Brink of Dreams”
Queer Palm: “Three Kilometers to the End of the World”
Palme Dog: Kodi, “Palm Dog”
FIPRESCI Award (Competition): “The Seed of the Sacred Fig,” Mohammad Rasoulof
FIPRESCI Award (Un Certain Regard): “The Story of Souleymane,” Boris Lojkine
FIPRESCI Award (Parallel Sections): “Desert of Namibia,” Yoko Yamanaka
UN CERTAIN REGARD
Un Certain Regard Award: “Black Dog,” Guan Hu
Nagrada žirija: “The Story of Souleymane,” Boris Lojkine
Najbolji redatelj: (ex aequo) “The Damned,” Roberto Minervini; “On Becoming a Guinea Fowl,” Rungano Nyoni
Performance Awards: “The Shameless,” Anasuya Sengupta; “The Story of Souleymane,” Abou Sangare
Youth Prize: “Holy Cow! (Vingt Dieux),” Louise Courvoisier
Special Mention: “Norah,” Tawfik Alzaidi
DIRECTORS’ FORTNIGHT
Europa Cinemas Label: “The Other Way Around,” Jonás Trueba
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “This Life of Mine,” Sophie Fillières
Audience Choice Award: “Universal Language,” Matthew Rankin
CRITICS’ WEEK
Grand Prize: “Simon of the Mountain,” Federico Luis
French Touch Prize: “Blue Sun Palace,” Constance Tsang
GAN Foundation Award for Distribution: Jour2Fête, “Julie Keeps Quiet”
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Ricardo Teodoro, “Baby”
Leitz Cine Discovery Prize (kratki film): “Guil Sela,” Montsouris Park