PIŠE: ANĐELA BULIĆ
Otkako je čovjeka možemo slobodno reći da postoji i odjeća. Prvi ljudi koristili su je ponajprije kao zaštitu od hladnoće. Odmakom vremena odjeća se mijenjala te je postajala sve bitnija u životu ljudi. Pojavom novca postaje statusni simbol i time se rađa moda. Upravo je ta moda tema ovog teksta, ali naravno u okvirima filmske umjetnosti. Od pojave prvih pokretnih slika, žene i muškarci sanjarili su o svojim filmskim uzorima. Pomno se pratilo što omiljeni glumci nose na filmu, pa su se tako pravile frizure na isti način kao filmski junaci, te ih se jednako tako oponašalo u govoru i pokretima, uz naravno poseban naglasak na modu. Kostimografija je postala doista važna za filmove, pa je tako 1949. godine na 21. dodjeli Oscara prvi put dodijeljena nagrada za najbolju kostimografiju za filmove snimljene tijekom 1948. godine. Zanimljivo je istaknuti kako se do 1958. godine ova nagrada dodjeljivala u dvije kategorije: onu za crno-bijele filmove i one za film u boji, ali je tek od 1967. godine došlo do konačnog spajanja nagrade za kostime u jednu kategoriju. Kroz etape mijenjala se moda kao i film. Filmska umjetnost pomno je pratila društvene trendove, ali i sama ih stvarala. U nastavku teksta zato vam donosimo filmove i filmske likove koji su svojim pojavama na velikim ekranima izazvali pravu modnu revoluciju.
10. ALICIA SILVESTRONE / CLUELESS (1995)
Clueless je definitivno jedan od najboljih tinejdžerskih filmova svih vremena. Ovu kultnu tinejdžersku komediju napisala je i režirala je Amy Heckerling. Osim što je gledatelje osvojio svojom radnjom, film mnogi filmofili, naravno zajedno s likovima, i dalje doživljavaju poput savršenog sinonima za modu. Glavne junakinje filma Cher Horowitz i Dionne Davenport postale su, današnjim terminom „influencerice“ za fashionistice s Beverly Hillsa. Njihovi karirani kompleti, uske slip haljine, razni printovi i kombinacije sportske odjeće diktirali su trendove 90-ih. Kostimografkinja filma Mona May od glavnih junakinja stvorila je modne ikone koje su i nakon 30 godina modna inspiracija. Iako je u filmu Cher (Alicia Silvestrone) promijenila više od 60 modnih kombinacija, ipak se ništa ne može mjeriti s njenim žuto-kariranim odijelom.
9. TOM CRUISE / TOP GUN (1986.)
Svi dobro znamo za ovaj klasik koji prati klasu vojnih pilota koji žele postati najbolji avijatičari u američkoj mornarici. Ekipa filma zasigurno nije ni sanjala da će film postati veliki komercijalni hit i kultni klasik. Ludilo oko filma nije nastalo samo zbog akcije i akrobacija u avionima i nevjerojatnoj ljubavnoj kemiji između poručnika Mavericka (Tom Cruise) i instruktorice Top Guna Charlie (Kelly McGillis), nego i zbog outfita glavnih protagonista. Nakon izlaska filma svi su željeli imati bomber jakne i avijatičarske naočale. Zasigurno ne postoji osoba koja tijekom gledanja ovog filma nije poželjela uskočiti u vojno zelena odijela, staviti avijatičarske naočale i poletjeti u nebeska prostranstva. Svjedoče tome i brojke koje kažu da je prodaja avijatičarki porasla za čak 40% nakon izlaska prvog filma. Top Gun je na modnu scenu postavio bomber jakne i avijatičarke kao must have. Trend je popularan i danas 30 godina nakon izlaska prvog filma. Dolaskom u kina drugog filma o Mavericku nostalgija je opalila mnoge filmofile koji su jedva dočekali zasjati ponovno u Top Gun stilu.
8. TOM CRUISE / RISKY BUSINESS (1983)
I evo nam opet Toma Cruisea s još jednim naočalama s kojim je zaludio svijet. Iako vam je na spomen ovog filma zasigurno prvo pala na pamet scena rasplesanog Toma u prugastoj košulji, bijelim gaćama i bijelim čarapama, mi ćemo se osvrnuti na trenutak kada Tom prvi puta stavlja naočale Wayfarer. Ray Ban je prvi puta ovu seriju lansirao 1952. godine, a prije Cruisea nosili su ih James Dean i Audrey Hepburn. No, sve do 80-ih prodaja te serije jako je pala i gotovo su je prestali proizvoditi. Linija je doživjela doslovno uskrsnuće izlaskom filma Risky Business kada ih je ponovno popularizirao Tom Cruise kao Joel Goodsen. Njegov imidž sa Wayfarer naočalama bio je toliko popularan da je prodaja istih porasla čak za 50%.
7. JENNIFER BEALS / FLASHDANCE (1983.)
Trenerka iz ovog filma definitivno se razlikuje od ostalih modnih outfita koji su postali trend. Iza ove trenirke poznate kao „Off the Shoulder“ ne stoji ni jedna dizajnerska tvrtka niti brand nego puka „nesreća“. Naime glavna glumica Jennifer Beal jednom je prilikom ispričala kako je nastala ova, sad već modna trenerka. Naime, ona je na audiciju došla u staroj trenerci u kojoj je i snimila par audicijskih snimaka. Međutim, prije samog snimanja tu je istu trenerku predugo ostavila u sušilici za rublje, pa je kasnije nije mogla provući kroz glavu. Prije samog snimanja, dosjetila se kako bi je bilo praktično izrezati i proširiti oko glave te je tako nastao trend koji je zaludio cure diljem svijeta. Tako su sve djevojke uzimale škare u svoje ruke te su gola ramena došla u modu. Osim što su svakodnevno ramena počela biti poželjna, trend se posebno odrazio na odlaske u teretanu i satove aerobika diljem svijeta.
6. DIANE KEATON / ANNIE HALL (1977)
Ovaj klasik Woodyja Allena koji je nagrađen Oscarom osvojio je gledatelje na prvu, dok je Diane Keaton lik Annie Hall u filmsku povijest zauvijek upisala za sve generacije filmofila. Lik Annie Hall nezamisliv nam je bez prepoznatljivog modnog izričaja. Annie u filmu nosi pomalo ekscentričnu i neuobičajenu garderobu za taj vremenski period. Naime, većina odjevnih komada dizajnirani su za muškarce kao što su hlače širokog kroja, kravate, preveliki sakoi i šeširi. Kostimografkinja filma Ruth Morley pomno je birala komade zajedno s Diane kako bi usavršile izgled i karakter Annie Hall. Stil je bio toliko popularan i prihvaćen od žena da su ga od milja nazvale „izgled Annie Hall“. I zato, drage dame, kada danas obučete predimenzionirani sako sjetite se da to možete zahvaliti Annie Hall koja je to dovela u modu.
5. JOHN TRAVOLTA / GROZNICA SUBOTNJE VEČERI (1977)
Nemoguće je pričati o disko eri, a ne spomenuti ovaj film. John Travolta u naslovnoj ulozi kao Tony Manera donio nam je pravu modnu revoluciju u kino dvorane. Rasplesani mladić svaku subotu navečer oblačio je košulju sa širokom kragnom, uske hlače i visoke cipele. Bio je to outfit u kojem je postao kralj plesnog podija. No, gledatelji znaju da je ovaj film sve samo ne plesna idila, nego priča o nasilju i razočaranju. Iako je većini filmofila najpoznatije bijelo odijelo, Tony je većinu filma u crno-crvenoj kombinaciji (crne hlače, crvena košulja i crna kožna jakna). U ovom filmu boje i odjevne kombinacije bile su itekako bitne jer ujedno pričaju priču te iskazuju unutrašnje emocije likova. Uz jedan od najpopularnijih soundtracka ikada film se upisao u modnu mušku povijest, jer su svi željeli plesati, pardon izgledati poput John Travolte u “Groznici subotnje večeri”. Zanimljivo je istaknuti da je samo godinu nakon ovog filma Travolta snimio “Gresse”, jedan od najpoznatijih mjuzikla ikada i s tim filmom je također pokrenuo revoluciju na modnoj sceni.
4. FAYE DUNAWAY-WARREN BEATTY / BONNIE AND CLYDE
Oni su najpoznatiji gangsterski duo ikada. Film koji je inspiriran stvarnim događajima snimio je Arthur Penn, a Warren Beatty i Faye Dunaway utjelovili su naslovne likove. Film govori o pljačkaškim pohodima od strane naslovnog para koji se događao u Teksasu 30-ih godina prošlog stoljeća. Film je razbio mnoge filmske, ali i modne tabue. Moda 30-ih bila je skromna zbog ekonomske depresije koja je vladala u to vrijeme. Kostimografkinja filma isprva je smatrala da bi Bonnie trebala nositi hlače u filmu jer bi joj to omogućilo lakši bijeg tijekom pljački, no srećom odustalo se od te ideje. Bonnie u filmu puši i puca iz pištolja, i to u savršeno skrojenim kostimima. Ona nosi suknje, nema na sebi mnogo šminke a plavu kosu joj krasi beretka koja je postala njezin zaštitni znak. Marama oko vrata daje joj francuski šik i glamur novog francuskog vala. Kako film odmiče i kako duo sve više pljačka, to se vidi i po odjeći koju nose, a koja postaje sve raskošnija i odvažnija. Clydeova odijela kasnije su brojnim filmašima postala nit vodilja za pravi gangsterski stil, što smo mogli najbolje vidjeti u filmu “Kum”. Film je publika obožavala, baš kao i modni izričaj slavnog para. Svjedoči tome i ova kultna rečenica: “Faye Dunaway učinila je za beretku ono što je Bardot učinila za bikini.”
3. MIA FARROW / ROSEMARYNA BEBA (1968)
Da moda i trend ne moraju nužno biti samo odjeća i obuća najbolji je primjer Mia Farrow u kultnom filmu “Rosemaryna beba”, redatelja Romana Polanskog. Mia svojom izvedbom mlade trudne žene koja se bori protiv sotonističkog kulta nije samo postala superzvijezda, već i prava ikona kada je u pitanju frizura. Bez obzira što se njen suprug Guy (John Cassavetes) izrugivao s njenom odlukom da svoju dugu kosu skrati upečatljivom „pixie“ frizurom, uz opasku „zar si to platila?“, činjenica jest kako su se nakon filma mnoge žene odvažile na isto. Mia je također bila oduševljena rezultatom, pa je isti imidž nastavila njegovati i nakon snimanja filma. Sličan trend samo godinama nakon Rosamaryne bebe, pokrenula je Jennifer Aniston za vrijeme trajanja serije „Prijatelji“ sa kultnom frizurom zvanom „Rachelica“, a kao zaštitni znak šiški spomenuti ćemo Bridget Bardot.
2. AUDREY HEPBURN / DORUČAK KOD TIFFANYJA (1961)
Posebno predstavljati ovaj film zaista nema smisla, dovoljno je reći Audrey Hepburn kao Holly Golightly. Audrey je u ovom filmu odglumila kultnu Holly, eskort djevojku koja razvija romansu sa piscem Paulom Varjakom. Film nastao prema istoimenom romanu Trumana Capotea gledatelje je osvojio na prvu, a koliko je uvjerljiva Hepburn bila u svojoj ulozi svjedoči i nominacija za Oscar. Uvodna scena kada Holly razgleda izlog Tiffanyja u zoru u New Yorku u svojoj maloj crnoj haljini ispisala je ne samo filmsku, nego i modnu povijest. Naime upravo je Hepburn postala pionirka u nošenju i stvaranju bezvremenskog stila. Hubert De Givenchy (osnivač Givenchyja) dizajnirao je odjeću za Audrey Hepburn u Doručku kod Tiffanyja, uključujući i njezinu legendarnu crnu haljinu u uvodnim scenama. Givenchy je inspiraciju pronašao u dizajnu Coco Chanel iz 1920-ih, a Audrey Hepburn predstavila malu crnu haljinicu kao must have. Kroz cijeli film mi imamo priliku pratiti kraljicu mode Holly kako nosi kreacije koje upotpunjuje s raznim dodatcima koji joj daju nevjerojatnu eleganciju. Predimenzionirane naočale Oliver Goldsmih, crne kitten potpetice, duge crne rukavice, svileni šalovi, Chapleau du Matin šešir, muštikla za cigarete i predivni, najčešće biserni nakit učinili su Audrey modnom ikonom. Žene su hrlile kako bi usvojile Hollyin šik i bezvremenski stil, a njezina elegantna crna haljina s plaštom nadahnula je bezbrojne replike i interpretacije koje će postati moderne od 1960-ih i kasnije. Svakako vrijedi napisati kako je Hepburn i nakon ovog filma nastavila suradnju sa Givenchyjem, jer kako je sama izjavila samo se osjećala dobro u njegovoj odjeći. Uz Givenchyjevu kultnu haljinu iz Sabrine, Audrey je ostvarila još jedan kultni lik gotovo kao u “Doručku kod Tiffanyja”. U filmu “Funny Face” Audrey je pokazala kako se elegancija krije u jednostavnim komadima poput crnih cigaret hlača, crnog polo pulovera i običnih crnih balerinki. Audrey je i godinama nakon svoje smrti ostala upamćena kao jedna od najelegantnijih žena koje su koračale Hollywoodskim nebom.
1. MARLON BRANDO / THE WILD ONE(1953)
Nakon što se proslavio u filmu “Tramvaj zvan čežnja” Marlon Brando je postao prava zvijezda. Osim impresivnih glumačkih uloga, Brando je postao i sinonimom za modnu ikonu među mladima. Brando je uspostavio pojam klasično odijevanje, te je svojim ležernim stilom i kombiniranjem jednostavnih, a efektivnih odjevnih kombinacija izbalansirao eleganciju i ležernost. Bijele majice, najčešće okruglih ovratnika, džemperi dugih rukava i tanki kožni remen postali su njegov zaštitni znak do pojave filma “The Wild One”. Ovaj film, nastao prema istinitim događajima, vrti se oko Johnnya Strablera pripadnika motorističke bande koja terorizira grad. Brando je prvi lik koji je na filmu obukao motociklističku kožnu jaknu Perfecto stila. Jakna u kombinaciji sa plavim trapericama, kožnim cipelama i kapom, Branda je vinula u još veće zvjezdano nebo. Brando je poslužio kao izravna inspiracija nadolazećoj rock and roll generaciji. Buntovni karakter i buntovni modni izričaj izazvao je modnu pomutnju među tinejdžerima. Uskoro su mladići nosili duge zaliske, a kožne jakne i kaputi bili su broj jedan odjevni predmet. Ni kolege iz branše nisu ostali imuni na Brandov utjecaj. James Dean i Elvis Presley crpili su inspiraciju izravno od Branda. James Dean zauvijek će ostati upamćen po svojoj Harrington jakni i plavim trapericama dok mu iz usta viri cigareta. Presley će postati kralj rock and rolla i izgraditi karijeru koja je svoj izvor pronašla u buntovnoj generaciji Marlona Branda. Prodaja traperica, kožnih jakni, ali i motocikala nakon izlaska filma nevjerojatno se povećala. Brando je i nakon ovog filma uspješno polagao modne ispite, čak i u poznim godinama, kada je za vrijeme snimanja Kuma nosio elegantna crna odijela. Marlon Brando ostaje tako upisan kao glumac koji je muškarcima pokazao kako treba izgledati cool i što je to klasika. Njegova kožna jakna postala je jedan od predmeta koje svatko treba imati u ormaru ako želi izgledati bezvremenski i cool.
Na ovom popisu zasigurno bi se moglo naći još mnoštvo filmova i likova koji su započeli trendove. Zgodna žena, Matrix, Veliki Gatsby, Lice s ožiljkom i mnogi drugi koji su u svojim filmovima imali nešto zbog čega su postali modni uzori diljem svijeta. Ali ni jedna lista, broj glumaca i niti jedna slavna ličnost u modernoj povijesti ne mogu se usporediti s jednom ženom koja će za mene uvijek biti kraljica elegancije, seksipila i predstavnica prave istinske ljepote. Pogađate, radi se o jednoj jedinoj Marilyn Moonroe. Nju sam jednostavno morala posebno izdvojiti. Njezin najpoznatiji odjevni predmet je kultna bijela haljina koju je dizajnirao William Travill, a koju je Marilyn nosila u filmu „Sedam godina vjernosti“. Scena kada se bijela haljina podigne u zrak zbog prolaska podzemne željeznice, postala je jedna od najprepoznatljivijih scena u povijesti filma. Originalna haljina iz tog filma prodana je na aukciji za 4,6 milijuna dolara. Marilyn je zbog svoje anđeoske ljepote i nevjerojatne karizme postala ikona. Ona je najfotografijanija osoba na svijetu u cijeloj povijesti i do danas nije dobila konkurenciju po svojoj ljepoti i stilu. Marilyn i njezin stil vječni su baš kao dijamanti.