PIŠE: ANĐELA BULIĆ
Postoji nekoliko kultnih horor franšiza koje ljubitelji horor filmova obožavaju. Jedna od njih je bez dileme ”Slagalica strave”, nastala iz uma genijalnog redatelja Jamesa Wana. Od kultnog originala prošlo je skoro dvadeset godina te je snimljeno ukupno deset filmova u serijalu. Glavna faca ”Slagalice” definitivno je John Kramer, poznatiji kao Jigsaw, serijski ubojica koji ne ubija žrtve izravno, nego ih stavlja u situacije u kojima moraju prolaziti kroz ”igre” koje su konstruirane na način da se žrtva suočava s teškim fizički i psihički mučenjem. Upravo su te igre, odnosno zamke iz bolesnog Jigsaw uma, postale zaštitni znak franšize. U ovom ćemo vas tekstu podsjetiti na neke nabrutalnije i najpoznatije, uz upozorenje kako neke mogu sadržavati spoilere.
Uživajte u mučenju, pardon čitanju.
10. JAMA IGLI
Na deseto mjesto smjestili smo zamku koju slobodno možemo nazvati „jama igli”, jer to ona doslovno i jest. Ovu zamku imali smo priliku vidjeti u Saw II. Protagonisti ove igre bili su smješteni u kući koja je bila ispunjena otrovnim plinom. U jednoj od prostorija na gornjem katu kuće nalazila se soba u čijoj je sredini bila smještena rupa koja je bila ispunjena tisućama prljavih i iskorištenih medicinskih igli. Ova je jama u Jigsawovoj glavi bila dizajnirana za Xaviera Chaveza. No, Xavier je u jamu ubacio Amandu Young, žrtvu iz prvog filma. Cilj ove zamke bio je pronaći ključ koji je bio pričvršćen na svjetleći štapić utaknut u jednu od brojnih igli u jami. Ključ je otključavao jedna od dvoje vrata koja su se nalazila u prostoriji. Prva vrata bila su obična vrata kroz koju se ulazilo u prostoriju, dok su druga vrata, za čije je otključavanje bio potreban ključ, iza sebe imala špricu koja je u sebi sadržavala protuotrov za spomenuti nervni plin. Naravno, da sve bude još teže, Amanda je imala samo nekoliko minuta da pronađe ključ koji vodi do protuotrova.
9. ŽIV ISPEČEN
I ova zamka nas vodi u drugi dio franšize u jednu posebno zanimljivu zamku. U kući koja je bila ispunjena otrovnim plinom nasred podruma nalazila se velika metalna peć. Cilj ove igre kao i svih igri u filmu bio je pronaći protuotrov za otrovni plin i time se spasiti. Ova zamka je bila posebna jer je sadržavala čak dva protuotrova, ali kod Jigsawa ništa nije jednostavno i lagano. Protagonist ove zamke bio je Obi Tate koji se, da bi izvadio dvije šprice koje su u sebi imale protuotrov, morao uvući u peć. Šprice su visjele na dva lanca. Prva šprica se mogla lako izvaditi, no lanac na kojem je bila druga šprica bio je spojen na vrata kojim se peć zatvara. Kad je Obi povukao lanac, mehanizam je zatvorio i zaključao vrata. Po zatvaranju vrata upalila se vatra u peći koja se postupno približavala tijelu. Kako bi preživio, Obi Tate je trebao puzati i okrenuti crveni ventil pored vrata pećnice koji je već bio zahvaćen vatrom. Okretanjem ventila isključio bi dovod plina u pećnicu i time ugasio plamen. Na njegovu žalost u tome nije uspio te je bio živ ispečen, što svakako spada u jednu od najbrutalnijih smrti koje smo mogli vidjeti u franšizi. Zanimljivo je reći kako je Jigsaw koristio ovu metodu na sličan način i u filmu Saw 3D. U tom filmu je žrtva, Joyce Dagen, bila smještena na malenu metalnu platformu s kožnom ogrlicom oko vrata koja ju je držala na lancu, i to s ciljem da se ne udalji s platforme. Kako bi preživjela igru Joyce se morala osloniti na pomoć svog supruga Bobbyja koji je trebao probušiti svoje prsne mišiće kukama koje su se nalazile nasuprot zamke u kojoj se ona nalazila. Kada je u tome uspio, trebao se podići do stropa gdje je morao spojiti dva produžna kabela kako bi deaktivirao zamku. Bio je naravno ograničen vremenom, a ako nije uspio zadano izvršiti na vrijeme, Joyce je bila spuštena s platforme na kojoj je stajala. Sa strane iste platforme našla se zatočena između dva zida koji su se spojili u oblik lijevka. Time je zamka postala ogromna pećnica. Nakon nekoliko sekundi vatra je buknula sa svih strana vanjske strane pećnice, te je Joyce unutar konstrukcije bila ispečena živa. Inspiraciju za ovu zamku Jigsaw je pronašao u grčkoj mitologiji, točnije biku iz Phalarisa.
8. STAKLENI LIJES
Na ovu zamku naići ćete u filmu Saw III. Zamka se nalazila u prostoriji u podzemnim tunelima ispod kuće otrovnog plina iz prethodnog filma. Prostorija je umjesto klasičnih zidova imala čvrste metalne ploče. Kada je igra započela, dva metalna zida polako su se počela kretati jedan prema drugome, što je na kraju za žrtvu imalo posljedicu da doslovno bude zgnječena. Jedini način da se preživi ova igra bio je ulazak u stakleni lijes koji se nalazio u središtu prostorije. U unutrašnjosti staklenog neprobojnog lijesa nalazilo se mnoštvo krhotina stakla. Nakon zatvaranja vrata lijesa, pokrenulo se automatsko zaključavanje zasunom. Osoba unutar lijesa imala je cijevi ispunjene kisikom kako bi mogla preživjeti kratko vrijeme koje bi provela u lijesu. Svakako valja istaknuti kako se lijes počeo spuštati automatski u pod kako bi izbjegao nadolazeće zidove koji bi ga zgnječili. Lijes je naposlijetku prebačen u drugu prostoriju gdje je ponovno otvoren, te ga se moglo neozlijeđeno napustiti. U Saw III žrtva ove igre bio je specijalni agent Peter Strahm.
7. ZAMKA KONJSKE SNAGE
Još jedna ubojita zamka iz Saw 3D našla je svoje mjesto na našoj listi. U ovoj zamci sudjelovalo je čak četiri protagonista: Evan, Kara, Dan i Jake. U garaži na smetlištu nalazilo se auto u središtu prostorije koje je držalo u zraku nekoliko dizalica. Vrata automobila i poklopac motora bili su uklonjeni, dok je volan bio pričvršćen lancima kako bi stajao na mjestu. Evan je bio smješten na suvozačkom mjestu s golim leđima zaljepljenim za sjedalo. Nakon starta igre imao je samo 30 sekundi da se otrgne od sjedala i da povuče crvenu polugu pričvršćenu na motor. Za vrijeme igranja igre, auto je konstantno dobivao ubrzanje odakle i sam naziv – horsepower trap. Ostali protagonisti bili su raspoređeni oko samog automobila. Kara je bodljikavom žicom bila privezana za veliku metalnu ploču koja se nalazila odmah iza desne stražnje gume. Dan je bio vezan za metalni stup iza auta, dok su njegove ruke i donja čeljust bile probušene velikim metalnim prstenima koji su lancima bili pričvršćeni za stražnji dio auta. Jake je bio vezan za garažna vrata točno ispred automobila. Evan naravno ne uspijeva povući ručicu na vrijeme, pa automobil pada s dizalica koje ga drže, a rezultat svega je rapsodija užasnih smrti za protagoniste ove zamke. Ovdje je zanimljivo istaknuti dio s kolutima ili kukicama, a koje Jigsaw često voli koristiti u svojim zamkama. Vidjeli smo ih prvi put u filmu Saw III kada u učionici osnovne škole žrtva pod imenom Troy bude skinut gotovo do gola, postavljen u sredini sobe u sjedeći položaj. Sa svih strana zidova prostorije visjelo je jedanaest lanaca na koji je svaki pojedinačno bio pričvršćen metalni prsten, dok su prsteni bili probušeni kroz Troyjevo tijelo. Čeljust, Ahilove tetive, šake, ramena samo su neki od dijelova tijela kroz koje su prolazili metalni koluti. Da bi se spasio od smrti, pogađate, Troy je morao iščupati sve te lance, ali, naravno, u zadanom, dobro poznatom, Jigsaw vremenu.
6. OČNE DUPLJE
U zadnjem nastavku franšize pratimo scenu gdje se muškarac budi na stolici, dok mu je na licu postavljena naprava s dvije cijevi koje su spojene na očne duplje. Kako bi spriječio da mu oči budu isisane iz glave, trebao je slomiti sve prste na jednoj ruci, i to na način da desnom slobodnom rukom pomiče brojčanik do broja 5. Ako u 60 sekundi ne dođe do broja 5 i na taj način ne uspije slomiti svoje prste, ah, vjerojatno pretpostavljate što slijedi. Moram reći kako je ova scena bila iznimno neugodna za gledanje jer doslovno možete osjetiti tu psihičku i fizičku torturu. Inače, sama zamka nalazi se i na službenom posteru filma „Saw X“. Recenziju filma možete pročitati na ovom linku – https://kinoljubac.com/americki-filmovi-recenzije/slagalica-strave-x-recenzija-filma/
https://www.youtube.com/watch?v=EcddQDdBTXg
5. VRTULJAK SAČMARICE
Čak šestero nesretnika bilo je prisiljeno igrati ovu igru. Aaron, Emily, Gena, Dave, Shelby i Josh našli su se u inačici ruskog ruleta na Jigsawov način. Njih šestero lancima je bilo zavezano na vrtuljku koji bi samo povremeno stao, točnije kada bi se i žrtva našla ispred sačmarice. Kako bi preživjeli, svi su se sudionici morali osloniti na pomoć Williama Eastona, a koji je stajao izvan ograđenog prostora. Pored njega se nalazila mala kutija nalik kavezu s unutrašnja dva gumba. Svaki put kad bi se vrtuljak sa žrtvama zaustavio, William je morao pritisnuti obje tipke istovremeno kako bi spasio osobu koja se nalazi ispred sačmarice. No, svaki put kad bi stisnuo tipke ruka bi mu bila probodena metalnim šiljkom, te bi sačmarica promijenila smjer pucnja. U ovoj zamci također vidimo uvjerljivu kombinaciju psihičkog i fizičkog nasilja, posebice kroz ruski rulet.
4. PILA
Ova zamka je doista jedinstvena i zanimljiva. Toliko je dobro razrađena da smo njezino rješavanje gledali gotovo kroz cijeli prvi film u franšizi. Dvije su žrtve ove zamke: Lawrence Gordon koji je po struci onkolog i Adam Stanheight, fotograf. Njih dvojica bude se u ogromnoj kupaonici popločanom bijelim pločicama. Kupaonica se nalazi u mreži podzemnih tunela, a jedini ulaz u sobu bio je kroz teška metalna klizna vrata, dok se iza jednog zidnog ogledala nalazila kamera. Nakon buđenja iz nesvjestice, oboje shvaćaju da su zatočeni, i to na način da im je noga metalnim lancima privezana za metalne cijevi. Njih dvojica pokušavaju shvatiti zašto su se našli u igri i slijede Jigsawove tragove. Jedan od tih tragova doveo ih je do dvije pile, pa ubrzo shvaćaju da, ako se žele osloboditi, moraju odrezati vlastita stopala. Adam i Gordon kroz šest sati pokušavaju nadmudriti Jigsawa i osloboditi se okova. Upravo je scena „piljenja” postala jedna od najpoznatijih u cijeloj franšizi. Zanimljivo je svakako reći kako smo u kasnijim filmovima mogli vidjeti čuvenu kupaonicu, pa smo tako otkrili i gdje se ona zapravo nalazi.
3. ANĐEOSKA ZAMKA
Na trećem mjestu našla se, sasvim prigodno, zamka iz trećeg filma iz serijala. Žrtva ove zamke bila je detektivka Allson Kerry kojoj je rješavanje slučaja Jigsaw postala opsesija. Upravo zato se i sama našla u iskušenju. Kada se Kerry probudila iz nesvjestice imala je na sebi kožni pojas koji je bio pričvršćen na njezino tijelo koje je bilo obješeno iznad poda pomoću dva lanca. Na leđima detektivke bila je pričvršćena teška metalna naprava s dvije mehaničke ruke koje svojim izgledom podsjećaju na dva sklopljena krila. Na prsni koš dodatno je još bilo pričvršćeno 12 metalnih nosača (sa svake strane 6 komada) koji su bili povezani s napravom na leđima. Da bi se oslobodila zamke, detektivka je morala uzet ključ koji je otključavao lokot za pojas. Ključ se nalazio u staklenoj posudi ispunjenom kiselinom. Za izvršenje zadatka imala je samo 60 sekundi. No, Kerry nije imala šanse za izvršenje zadatka, jer je Amanda unaprijed namjestila zamku na način da detektivka, bez obzira na eventualno ispunjenje zadatka igre, na kraju ipak umre. Time je Amanda prekršila glavno Jigsawovo pravilo o poštenju i puštanju žrtvi. Nakon isteka vremena mehaničke ruke su se raširile poput krila i tako brutalno iščupale nosače iz njenih prsa. Posljedica svega je, naravno, užasno bolna smrt.
https://www.youtube.com/watch?v=SrFNx69maJg
2. STALAK
Zamka stalka, koju smo također mogli vidjeti u filmu Saw III, bila je namijenjena Timothyu Younu, čiji su udovi bili pričvršćeni za metalne cilindrične naprave, dok mu je glava bila posebno zarobljena na gornjoj odvojenoj napravi. Nakon što je igra započela, sustavi opreme povezane na raspelo počeli su se aktivirati pojedinačno. Sprava je funkcionirala na način da su se udovi, jedan po jedan, počeli okretati u obrnutom smjeru kazaljke na satu, uzrokujući višestruke prijelome kostiju žrtve. Da bi preživio, bila mu je potrebna pomoć druge osobe. Ključ za deaktiviranje zamke visio je na žici ispred sačmarice smještene u staklenoj kutiji, dok je žica bila spojena na okidač. Da bi osoba uzela ključ, morala je stati ispred sačmarice koja bi zatim ispalila metak. Stalak se spominje i u kasnijim nastavcima franšize, dok je zamka bila inspirirana srednjovjekovnim spravama za mučenje. Posebno je zanimljiva referenca na ovu zamku u desetom dijelu franšize kada vidimo scenu u kojoj John Kramer u Meksiku skicira skicu zamke u svojoj bilježnici. On zatim iščupa crtež i baca ga u smeće, ali Saw III, čija se radnja događa nakon tog filma, pokazuje kako se John ipak predomislio te ju je na našu sreću, a Youngovu nesreću, ipak odlučio iskoristiti.
1. OBRNUTA ZAMKA ZA MEDVJEDE
Na prvo mjesto zasjala je doista jedna posebno brutalna naprava. Riječ je, naravno, o obrnutoj zamci za medvjede. Prvi smo put ovu zamku mogli vidjeti na početku prvog filma i to na glavi Amande Young koja se našla u ovoj igri zbog svoje ovisnosti o drogama. Nakon poruke slavnog lutka Billyja ona saznaje da je jedini put do oslobođenja od zamke uzimanje ključa iz utrobe cimera. Da stvar bude gora, cimer iz kojeg mora uzeti ključ je živ. Amanda nema drugog izbora. Jer, ako ne uspije za 60 sekundi, koliko joj je Jigsaw dao za rješavanje ovog testa, zamka će se rasprsnuti, a time i rasparati njezina čeljust, budući da je prednji dio zamke bio pričvršćen na gornju i donju čeljust. Ono što je posebno zanimljivo kod ove zamke, svakako je njezino izdvajanje u cijelom serijalu. Da pojasnimo, Jigsaw je uvijek bio u potrazi za novim i drugačijim zamkama, dok je ovo zapravo jedina zamka koja se pojavljuje i koristi u više filmova o Jigsawu, a statistički u odnosu na druge zamke uzela je samo jedan život. U jednom filmu prikazana je ploča na kojoj je bila skica kacige koja se koristi u američkom nogometu. Ona je bila temelj za njeno stvaranje. Obrnuta zamka za medvjede bila je inspiracija za druge zamke kao što je zamka iz filma Saw II. U tom filmu je Michael Marks oko glave imao napravu u obliku maske koja je bila obložena čavlima. U svega 60 sekundi Michael je trebao izvaditi ključ koji mu je kirurški bio ugrađen iza desnog oka. Obrnuta zamka za medvjede postala je kultna poput zamke iz kupaonice, pa tako slobodno možemo reći i simbol jedne od najboljih i najbolnijih horor franšizi ikada – Slagalice strave.