Znate li tko je Quentin Tarantino? Postaviti ovo pitanje osobi koja je zaljubljenik u sedmu umjetnost dođe u najmanju ruku kao prava uvreda, dok skupini ljudi koja nije ljubitelj filmova veliki Tarantino često bude asocijacija na nekog slikara ili skladatelja. Da, teško za povjerovati, ali vjerujte mi na riječ da ima i takvih. Ja bih se ovdje ipak zadržala na ovim prvima koji ipak znaju tko je slavni Tarantino, te su bar jednom u životu pogledali neki njegov film. Sigurno se pitate čemu ovaj uvod o slavnom filmašu u rubrici “Kina diljem svijeta?”
Odgovor je jednostavan- osim što je uspješni redatelj, Tarantino je prije svega istinski filmofil. A s obzirom da je sa uspješnom filmskom karijerom postigao svjetsku slavu, Tarantino se i financijski osigurao pa si je tako mogao priuštiti da posjeduje i vlastito kino – New Beverly Cinema u Los Angelesu.
Međutim, New Beverly Cinema u vlasništvu Quentina Tarantina tek je od prosinca 2007.godine. kada ga je kupio spasivši ga od zatvaranja. No, što je uopće dovelo do toga da se razmišlja o zatvaranju kina, te kako je New Beverly uopće nastao?
New Beverly nalazi se u zgradi koja datira iz 1920-ih godina, a time spada u najstarije obnovljenje objekte u regiji. New Beverly dizajnirali su arhitekti John P. Edwards i Warren Frazier Overpeck i otvoreno je 1929. godine, isprva kao prodavaonica slatkiša. Prije nego što će postati kultno kino, objekt je služio za mnoge gospodarske aktivnosti. Prodavaonica slatkiša, pivnica, Židovska zajednica ili na primjer noćni klub slavnih pod nazivom Slapsy Maxie’s, nazvan po boksaču i filmskom glumcu Maxieu Rosenbloomu, samo su neke od aktivnosti koje su se događale na adresi 7165 Beverly Blvd. Godine prolaze, vlasnici i imena se mijenjaju, sve dok se 1950-ih prostor nije pretvorio u kino dvoranu sa 300 sjedala. No, i u formatu kino dvorane ne zadržava se jedan vlasnik, ime kina i sam repertoar.
New Yorker Theatre, Europa (specijalizirana za strane filmove), Eros (pornografski filmovi ), i na kraju kino Beverly, sve to su bila imena u osobnoj iskaznici duge povijesti kina. Eros je zatvoren u rujnu 1977. i promijenio je menadžment nekoliko mjeseci kasnije. Iduće godine, točnije 5. svibnja osjeća se najveća promjena kada je Sherman Torgan pretvorio zatvoreno kino za odrasle u repertoarno filmsko utočište koje danas poznajemo kao New Beverly Cinema. Tada New Beverly kino prvi put predstavlja novi programski format, odnosno “double feauture” kojeg su “krstili” filmovi “Tramvaj zvan čežnja” i “Posljedni tango u Parizu”, i koji se zadržao sve do danas.
Novi vlasnik New Beverlya, Sherman Torgan, jednom je prilikom izjavio : “Uvijek sam smatrao da bi ova četvrt, čiji stanovnici pretežno pripadaju srednjoj židovskoj klasi, trebala imati kino koje odgovara zajednici. Porno kino ovdje se nikako nije uklapalo i zato smatram kako je došlo vrijeme za promjene.”
Nakon ove njegove izjave i prijelaza s riječi na djela, stanovnici tog područja redovno su dolazili u kino, pa čak i pisali pisma u kojima su čestitali vlasniku na novom filmskom ruhu kina. Od tog vremena, kino je izvodilo kontinuirani niz double feature filmova, koji su se sastojali od modernih i klasičnih filmova različitih žanrova.
Torgan je radio sve programe za kino tijekom narednih godina uz pomoć svog sina Michaela. Godine 2002. kino je postalo stalno mjesto “Grindhouse Film festivala”, mjesečne manifestacije koju su programirali Eric Caidin i Brian J. Quinn, kolekcionari filmskih suvenira i suvlasnici hollywoodske tvrtke za knjige i plakate. Gotovo 30 godina Sherman Torgan posvetio je svoj život dijeljenju svoje ljubavi prema filmovima, pretvarajući kino u doslovno neku vrstu filmske škole i voljenog kulturnog središta, ponajviše kroz programe klasičnog, stranog, nezavisnog i umjetničkog filma. Vidjeti Shermana na kino blagajni bio je poseban filmofilski prizor za gradske kinofile, među kojima je bio i Quentin Tarantino.
Nažalost, 18. srpnja 2007. Sherman Torgan je umro od srčanog udara u dobi od 63 godine dok je vozio bicikl u Santa Monici. Nakon njegove prerane smrti, njegov sin Michael preuzeo je brigu o kinu, s ciljem da mu svojim utjecam donese novi i moderni duh. Međutim, to sve skupa nije bilo dovoljno za financijski opstanak kina, pa nakon što je godinama na razne načine pomagao kinu, Oscarom nagrađeni redatelj Quentin Tarantino postao je i njegovim vlasnikom.
Tarantino je, međutim, i dalje dopustio obitelji Torgan da nastavi s radom, dok bi on s vremena na vrijeme davao prijedloge programa. Od prosinca 2007. do rujna 2014. New Beverlyjem je tako većinom upravljao Michael Torgan. Tarantino je financijski pomogao obnovu prostora kina, koja je uključivala zamjenu svih rasvjetnih tijela i sjedala, dok je Torgan financirao instalaciju digitalnog filmskog projektora. Mali pregradni zid u predvorju je uklonjen sa ciljem mogućnosti izlaganja postera velikog formata, uglavnom iz Francuske i Italije. Instaliran je i 16 mm projektor, što je kinu dalo mogućnost prikazivanja različitog formata filma. Osim toga, prošireno je postolje, zamijenjen tepison, ponovno tapecirana sjedala i dodani držači za čaše. Cijene ulaznica se, međutim, nisu promijenile.
No, filmofilija u Tarantinu je jača te se on odlučuje na promjenu samog kino programa u New Beverlyju. U rujnu 2014., sedam godina nakon što je preuzeo kino, Tarantino je uzeo odgovornost programske dužnosti za New Beverly, pa tako donosi odluku da New Beverly projektira isključivo FILM, ili kako se jednom zgodno izrazio : “Želim da New Beverly bude bastion za 35 mm filmove. Želim da kada vidite film na kalendaru New Beverlyja, ne morate pitati hoće li se prikazivati u DCP-u (digitalno) ili u 35 mm. Želim da znate da igra na 35mm baš zato jer je to New Beverly.”
Mnogi od prikazanih filmova na 35 mm i 16 mm velikim dijelom pripadaju Quentinovoj privatnoj kolekciji. Jedan od glavnih razloga zašto je i želio voditi New Beverly bila je upravo želja da podijeli tu svoju kolekciju s publikom.
“Imam stvarno, stvarno ogromnu kolekciju filmova koju skupljam već gotovo 20 godina. Na taj način želim prikazati dio sebe, ono što je oblikovalo mene kao filmofila i kao redatelja. Naravno, i dalje ćemo posuđivati filmove od studija i drugih kolekcionara, ali sviđa mi se ideja da će baza onoga što radimo biti moja kolekcija filmova. Neki od njih su apsolutno nevjerojatni i želim da ih ljudi vide, da uživaju u njima.”
Vatreno krštenje novog Tarantinovog programa u listopadu 2014.godine započelo je double feature filmovima Paula Mazurskya – Bob & Carol & Ted & Alice (1969.) i Blume in love(1973.). Standardni programi kina često znaju biti i obustavljeni, pogotovo kada u kina stigne neki novi Tarantinov film, pa jedan period kino diše pravu tarantinofiliju, kao što je to bio slučaj sa Odbjeglim Djangom (2012.), Mrskom osmorkom (2016.) i Bilo jednom u Hollywoodu (2019.).
Za Bilo jednom u Hollywoodu , kino je bilo ukrašeno filmskim plakatima (stvarnim i izmišljenim), lobby kartama i rekvizitima korištenim u filmu. Projekcije su sadržavale posebno pripremljenu pretpremijeru koja se sastojala od proširenog dijela segmenta Bounty Law i vintage trailera koji su prikazani (The Wrecking Crew) u filmu. Osim dnevnih duble feature (a povremeno i trostrukih) sadržaja, obično s početkom u 19:30, ponoćne projekcije su programirane petkom i subotom. “Kiddee Matinees” održavaju se vikendom poslijepodne u 14:00h, uz sniženu cijenu ulaznice koja uključuje kokice i piće. Godine 2017. kino je uključilo seriju matineja “Popodnevni klasici” koji su se održavali srijedom poslijepodne, a 2019. godine uvedene su i “matineje ponedjeljkom” i “Freaky Fridays” s temom horora. Svim sadržajima u kinu obično prethodi odabrana zbirka vintage crtića i odabranih najava.
“Ako želite vidjeti jedan od mojih filmova u 35 mm, bilo koji tjedan u godini, postoji samo jedno mjesto na koje možete otići.”
Od ostalih popularnih programskim promjena koje je Quentin uveo, svakako valja izdvojiti dva blockbuster mjeseca kao posvetu kinu 90-ih. Shawtember (retrospektiva Shaw Bros. kompanije iz Hong Konga ), Ozploitation (australska eksploatacija), Meeker Mania (u čast glumca Ralpha Meekera), kao samo neke od naziva filmskih programa. Quentin je također nastavio i proširio popularni Grindhouse Tuesdays, koji već više od desetljeća vodi voljeni prijatelj kina i osnivač Hollywood Book and Poster Co. – Eric Caidin s trenutnim menadžerom New Bev-a Brianom Quinnom. Utorak je i dalje jedna od najpopularnijih večeri koje filmofili u velikom broju posjećuju.
Godine 2018. New Beverly je bio zatvoren zbog renoviranja od 1. siječnja do 1. prosinca, dok je jedan od najgorih datuma u povijesti kina bio 16. ožujka 2020. kada je zatvoreno nakon odluke gradonačelnika Los Angelesa Erica Garcettia da sva kina u LA-u moraju privremeno prestati s radom zbog pandemije korona virusa. Srećom, 01.lipnja 2021. kino New Beverly opet otvara svoja vrata na radost svih filmofila sa ovom prekrasnom porukom dobrodošlice.
Da je New Beverly više od običnog kina, najbolje dokazuje njegova važnost kao dio opće kulture. Postoji nekoliko zanimljivih činjenica zbog kojeg ćete još više zavoljeti ovo mjesto, pa ako Vam se New Beverly na fotografijama čini kao da ste ga već vidjeli, niste se prevarili. Naime, u glazbenom spotu za Haimovu ” Ljetnu djevojku “, u režiji Paula Thomasa Andersona , bend prolazi pored reda za ulaznice u New Beverlyju, dok pjevačica Danielle Haim ulazi na blagajnu. Također postoji kratki dokumentarni film Videostore iz 2017; snimljen na 16mm, a koji počinje snimkom Shermana Torgana kako zamjenjuje slova na nadstrešnici New Beverlyja, te sadrži intervjue vođene unutar kazališta. Sami posteri za raspored projekcija u New Beverlyju prikazani su u komediji Swingers iz 1996. , dok Trent preklinje Mikea da krene s njim u Vegas (raspored projekcija za New Beverly pojavljuje se vidljivo sa strane Mikeova hladnjaka), dok je poster za raspored prikazivanja New Beverlyja za srpanj 1993. vidljiv u pozadini četvrte epizode sitcoma Saved by the Bell: The College Years.
O New Beverlyu se mnogo toga i pisalo, pa tako postoje memoari komičara Pattona Oswalta iz 2015., Silver Screen Fiend. Sami memoari usredotočuju se na njegovo opsesivno pokroviteljstvo New Beverlyja, gdje je gledao 720 filmova od 1995. do 1999., tražeći “čarobnu pomoć” klasičnih filmova koji su na neki način i oblikovali njegovu karijeru.
Uostalom, sam Tarantino je napravio izvrsni homage za kino u filmu Once upon a time in Hollywoodu. New Beverly se nalazi preko puta meksičkog restorana El Coyote Caffe u kojem je Sharon Tate jela one kobne noći u ljeto 1969., pa se tako svi sjećamo scene kada Sharon primjeti premijeru filma koja se događa niz ulicu, te kada pita Jaya Sebringa– “zar i “prljavi filmovi” imaju premijere?”
U sklopu samog kina postoji fan shop u kojem možete pronaći razne majice, privjeske, kape i sličan asortiman sa motivima kina i Tarantinovih filmova. Poznate izmišljene marke poput one Red Apple sigurno će se svidjeti pravim fanovima “Tarantino svijeta”. Kino ima i svoju web stranicu na kojoj osim redovitog kino repertoara možete pronaći i neke Tarantinove recenzije filmova te rječnik pojmova- zgodan vodič za ključne kinematografske pojmove koji će vam, ako ne znate, pobliže objasniti što je to, na primjer, 35 mm vrpca.
Tarantino se zakleo i jednom prilikom izjavio: “Dok sam živ i dok sam bogat, New Beverly će biti tu, s dvostrukim programom u 35 mm.”
S ovom izjavom Tarantino je još jednom potvrdio i pokazao koliko voli filmove i kino. U njegovom kinu nećete imati priliku pogledati najnovije DC ili MARVEL filmove, ali ćete sigurno moći uživati u starim dobrim klasicima i kroz njih oživjeti duh nekih starih vremena. Naravno treba se voditi jednom Tarantinovom vodiljom koja kaže : „Niste cool ako se rugate starim filmovima samo zato što su stari. To vas samo čini da izgledate i zvučite kao idioti.“
Ako mislite da se zbog formata u kojem se prikazuju filmovi nema posjećenosti grdno se varate. Publika koja dolazi u Tarantinovo kino doslovno diše film, te je puna poštovanja prema njemu. Tako ćete rijetko vidjeti u publici gledanje na mobitel usred filma, dok je kultura gledanja filma toliko velika da gotovo svi ljudi ostaju sjediti u dvorani sve do kraja odjavne špice.
I zato ako vam se ikada pruži prilika da zakoračite u New Beverly, imajte na umu da je to kino kroz koje Tarantino želi dati važnu poruku o svim filmovima koji se tamo prikazuju. Ona je vrlo jasna – to su filmovi koji zaslužuju da tu jednu noć imaju svu vašu pažnju, i to cijelo vrijeme dok se magične pokretne slike vrte na velikom platnu.
I zato ih prihvatite u duhu vremena u kojem su snimani, pa ako budete imali sreće, tko zna, možda baš sretnete i samog Quentina Tarantina i tako dobijete veliku čast da zajedno sa njim pogledate neki film u filmofilskom kino raju zvanom New Beverly Cinema.